RENCANA
PELAKSANAAN PEMBALAJARAN
Satuan Pendidikan : SMAN 16 Surabaya
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas/Semester : X /ganjil
Materi Pokok : Wayang
Alokasi waktu : 6JP/3PT/@45 mnt
A.
KOMPETENSI INTI
KI 1 :Menghayati
dan mengamalkan ajaran agama yang dianutnya
KI 2 :Menghayati dan mengamalkan perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab,
peduli(gotongroyong, kerjasama, toleran, damai), santun, responsive dan
pro-aktif dan menunjukkan
sikap sebagai bagian dari solusi atas berbagai permasalahan dalam berinteraksi secara
efektif dengan
lingkungan sosial dan alam serta dalam menempatkan diri sebagai cerminan bangsa
dalam pergaulan dunia.
KI 3 :
Memahami ,menerapkan,
menganalisis pengetahuan faktual, konseptual, prosedural berdasarkan rasa ingin
tahu tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya, dan humaniora dengan
wawasan kemanusiaan, kebangsaan, kenegaraan, dan peradaban terkait penyebab
fenomena dan kejadian, serta menerapkan pengetahuan prosedural pada bidang
kajian yang spesifik sesuai dengan bakat dan minatnya untuk memecahkan masalah
KI 4 :
Mengolah, menalar, dan menyaji dalam ranah konkrit dan ranah abstrak terkait
dengan pengembangan dari yang dipelajarinya di sekolah secara mandiri, dan
mampu menggunakan metoda sesuai isi
keilmuan
B. Kompetensi Dasar
dan Indikator Pencapaian Kompetensi
No
|
Kompetensi Dasar
|
Indikator Pencapaian Kompetensi
|
1
|
1.1 Menghargai dan mensyukuri keberadaan
bahasa daerah sebagai anugerah Tuhan Yang Maha Esa untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan
berbahasa daerah serta melestarikan, mengembangkan budaya daerah sebagai
upaya pembinaan dan pengembangan
kebudayaan Nasional.
|
1.1.1
Berdoa sebelum
dan sesudah melakukan kegiatan
1.1.2 Memberi salam pada
saat dan akhir pelajaran
1.1.3
Berkomunikasi menggunakan bahasa daerah
|
2
|
2.1 Menunjukkan
perilaku tanggung jawab, responsif dan imajinatif dalam menggunakan bahasa
daerah untk berekspresi.
|
2.1.1
Mengerjakan tugas tepat waktu
2.1.2
Membiasakan diri untuk
menanggapi akan materi pembelajaran
2.1.3
Membiasakan diri untuk
bersikap kreatif dan inovatif akan pembelajaran.
|
3
|
3.2
Mengidentifikasi, memahami, dan
menganalisis unsur intrinsik maupun ekstrinsik teks sastra klasik dan modern secara lisan dan tulis.
|
3.2.1 Menganalisis unsur intrinsik cerita wayang
3.2.2
Menganalisis unsur ekstrinsik cerita wayang
3.2.3
Menyebutkan dasanama tokoh
pewayangan
|
4.
|
4.2 Menginterpretasi, menanggapi dan mengekspresikan teks sastra modern dan
klasik (wayang) sesuai isi secara lisan dan tulis.
|
4.2.1
Menceritakan isi cerita wayang
4.2.2
Menanggapi isi cerita wayang
4.2.3
Membaca indah teks dialog cerita wayang
|
C. Tujuan Pembelajaran
Melalui tanya jawab
diskusi dan penugasan, peserta didik dapat menjelaskan unsur intrinsik wayang,
menganalisis isi cerita wayang, menjelaskan dasanama tokoh pewayangan, membaca
ekspresif cerita wayang, menananggapi isi cerita wayang. Menghayati dan mengamalkan ajaran agama yang
dianutnya, mengembangkan perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab serta
dapat mengembangkan kemampuan berpikir kritis, berkomunikasi, berkolaborasi,
berkreasi (4c)
D.
Materi Pembelajaran
·
Faktual
Crita Wayang Ramayana : Sintha Kandhusta
Pegat, apisah, Rama lan Shinta,
kidang kencana tanggap ing sasmita, hangendering cancut mlajeng lumebeng wana,
saya hanengah, saya tebih, denira apepisahan kalawan garwa mayangsari.
Ngancik telenging wana, peteng
ndhedhet lelimengan, ical lacaking kidang, sapandurat kumlebet katingal kidang
kencana haleledhang, Rama sigra hangembat gendhewa, menthang langkap, wastra
lumepas, hangener dening kidang, tumancep warayang mring hangganing kidang
sangsam kencana, gumlundhung pejah kasulayah, eloking kahanan, sareng
gumalundhunging kidang kapiyarsa swara dumeling, Marica hangemba-emba
suwaranipun Rama, jelih-jelih asesambat mring arinta Laksmana.
Sinta lan Laksmana ingkang hanganti
dhatenging ingkang raka Rama dinandak hamiyarsa suwara nyaring asesambat
tiwasing dhiri. Kusumaning ayu Sinta sajroning wardaya, hanyipta lamun swara
ingkang kapiyarsa punika, tuhu swaranipun raka Rama, mila tarataban manahira,
sigra dhawuh mring ari Laksmana, supaya enggal lumawat mring Rama, aweh
pitulungan, Laksmana ingkang wicaksana tansah sung pemut, bilih swara punika
sanes suwarnipun Rama.
Saiki, Rama sadar menawa dheweke
wis ketipu. Dheweke gage-gage bali ing panggon Sinta ngenteni. Ing dalan
dheweke papasan karo Laksmana, banjur dheweke bali bebarengan.
Endah kagete Rama lan Laksmana menawa Sinta wis kasil dicolong Prabu Dasamuka.
Manuk Jatayu mbudidaya
ngalang-ngalangi malah tekaning pati kaperjaya dening gegamane Rahwana, lan
Sinta bisa digawa menyang Ngalengka. Sadurunge mati Jatayu isih bisa ngabari
Rama lan Laksmana tumrap kaanane Sinta. Amarga gugur njalanake darmane, Rama
lan Laksmana nyuwun marang Sang Kuasa supaya gugure Jatayu bisa sempurna.
Awit saka panyuwune Rama lan Laksmana, Jatayu bisa gugur secara moksa.
Awake melu ilang lunga ing Suarga.
Ing perjalanan menyang Ngalengka,
Rama lan Laksmana ketemu karo Anoman kethek putih putrane Bathara Guru. Anoman
didhawuhi ngabdi karo Rama.
Nalika, ing tengahing alas, padha
mireng suara tangis. Sawise diceraki, swara iku saka kethek ingkang kejepit ing
silangan wit gedhe Rama banjur nulungi kethek iku saka jepitan. Kethek iku
ngaku menawa dheweke iku Raja ing Guwakiskendha, sing jenenge Sugriwa. Kakange
sing jenenge Subali mbrontak karo Guwakiskendha, banjur dheweke di siksa lan
dijepit ing silangan wit. Lajeng kanggo ngrebutke Guwakiskendha, Sugriwa
padu karo Subali, Rama nglepaske wastra pusaka Gumawijaya. Dening Resi Subali
nduweni Aji Pancasona, dheweke tetep kalah. Kanthi dibantu Rama, Sugriwa bisa
dadi Raja maneh ing Guwakiskendha.
Kanggo bales budi, Sugriwa ngerahke
wadyabalane kanggo mbantu Rama ngrebut Sinta saka Prabu Dasamuka. Anoman
didhawuhi Rama supaya nggoleki Sinta menehake ali-aline Rama lan mangerteni
kekuatanne Kerajaan Ngalengka. Nalika arep bali Anoman dicekel wadya bala
Ngalengka. Anoman arep diobong nanging banjur mabur nggawa geni kanggo
ngobong kraton Ngalengka, kajaba taman Argasoka, panggon Sinta didhelikake.
Pungkasane, kedadean perang
gedhe Pancawati mungsuh karo Nglengka. Wadya balane Ngalengka wujud
buta-buta lan wadya balane Rama dibiyantu kethek-kethek balane Sugriwa,
Senapati Nglengka akeh sing tiwas. Pancawati menang. Sawise perang Rama
lan Shinta bali menyang Ayodya, Nanging Sinta susah ora enggal
ketampa dening Rama, amarga dianggep wis ora perawan maneh. Sinta reresik awak
saka geni lan banjur ditampa. Pratelane Rama, sesucen iku kudu ditindakake
kanggo ngilangi pandakwa ala tumrap garwane.
·
Konseptual
Wayang mujudake
sawijine teks sastra, mula mesthi nduweni unsur-unsur pambangun teks. Unsure
ana loro yaiku unsur intrinsic lan unsur ekstrinsik.
1. Unsur Intrinsik
Yaiku unsur sastra kang nduweni pengaruh tumrap
kaciptane karya sastra :
a. Paraga / pamaragan
sajrone crita wayang
Paraga
yaiku Individu kang ana sajrone carita, kang ngalami kedadeyan sajrone sakehe
prastawa ing crita.
-
Paraga
Utama
-
Paraga
pambiyantu / figuran
Saka sipate :
-
Paraga
Protagonis = paraga kang nduweni sipat
luhur lan becik.
-
Paraga
Antagonis = paraga kang nduweni sipat jahat lan ala.
-
Paraga
Tirtagonis = Paraga kang nduweni tugas nglerai konflik.
Pamaragan
yaiku panggambarane paraga kang ana ing crita, saka laire lan batine.
Ana
3 cara kanggo nggambarake watak :
1.
Cara
Analitik yaiku pengarang ngandharake watak paraga cerita kanthi cara langsung.
2.
Cara
Dramatik yaiku pengarang ngandharake watak paraga cerita kanthi cara ora
langsung, nanging nyeritakake watak tokoh kanthi sarana nampilake dialog antar
paraga lan saka dialog-dialog iku watak bisa kagambar ing pamikire pamaca.
3.
Cara
Campuran yaiku pengarang nggunakake rong cara ing nduwur sesarengan.
b. Tema
adalah
pokok/ punjere pikiran atau bahasan sajrone carita kang bakal diandharake
pengarang ing cerita.
c. Plot / Alur
Plot/Alur yaiku dalan
cerita utawa rerangkeane kedadeyan kang disusun adhedhasar hukum kausalitas
(hubungan kang nudhuhake sebab akibat). adhedhasar sesambungan kasebut, saben
carita nduweni plot/alur kaya ing ngisor iki :
Tahapan
perkenalan
konflik
klimaks
penyelesaian
f. Latar / Setting.
gegambarane
wektu, papan, lan swasana kang kedadeyan ing carita. Nanging uga ana latar kang
njlentrehake ngenani latar sosial dan moral.
·
Prinsip
Wewatakane wayang
Miturut
bentuke
a.
ndhingkluk : sabara,
sareh, wicaksana, waspada
b. lancap
: kendel, brangasan, siyaga lan waspada.
c.
Mrongos, mendelik : galak, brangasan,
gampang nesu, ugal-ugalan.
Miturut
jenise
a.
satriya : alus, luhur, sabar, luruhh,
dhemen tetulung, siyaga, wicaksana
b. buta : kasar, gumedhe, brangasan, ugal-ugalan,
gampang nesu.
c. Kethek : Pencilakan, usil, seneng ngrusuhi.
Miturut
sunggingane
a. putih,
kuning, ireng : tandhane becik, suci
b. Abang :
Tandhane kendel, brangasan
c. biru : Jireh
1) Goleka jinis-jinise wayang kang ana ing Indonesia!
2) Goleka crita wayang nuswantara saakeh-akehe karo
kelompokmu! Bandhingna yen kowe nemokake cerita wayang kang padha nanging isine
beda. Banjur andharna!
·
Prosedural
Netokake unsur
intrinsik lan ekstrinsik sajrone cerita wayang, kanthi maca lan mangerteni isi
saka cerita wayang.
E.
MetodePembelajaran
Metode (Pendekatandan Model Pembelajaran)
· Pendekatan : Saintifik dan Kontekstual
· Model : Model Pembelajaran Kooperatif (Collaborative Learning)
Model
Discovery Learning/pembelajaranlangsung
· Metode :
Ceramah, tanya jawab, diskusi, demonstrasi, penugasan
F.
Media Pembelajaran
1.
Media/ Alat
-
LCD
-
Laptop
-
Majalah
2.
Bahan Ajar
-
LKS, Teks artikel
G.
Sumber Belajar
Aminuddin, 2011. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Nurgiyantoro, 2002. Pengantar dan Pengkajian Fiksi. Malang:
UMM
Nurgiyantoro, Burhan, 2007. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta:
Gajah Mada University Press
H.
Langkah-langkah Pembelajaran
Pertemuan 1
KEGIATAN
|
DESKRIPSI KEGIATAN
|
ALOKASI WAKTU
|
Pendahuluan
|
·
Guru memberi salam dan mengabsen
·
Guru mengondisikan siswa belajar
·
Guru melakukan apersepsi dengan mengulas materi pelajaran minggu yang lalu
melalui kegiatan bertanya jawab dan demonstrasi.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran atau
kompetensi dasar yang akan dicapai
|
10 menit
|
Kegiatan inti
|
Mengamati
Ø
Peserta didik mencermati unsur intrinsik dan instrinsik teks cerita wayang
Menanya
Ø
Peserta didik bertanyajawab tentang unsur intrinsik dan instrinsik teks cerita wayang
Mengumpulkan informasi
Ø Peserta
didik mencari informasi tentang unsur instrinsik teks cerita wayang melalui diskusi
|
70 mnt
|
Penutup
|
· Guru bersama peserta didik
melakukan reflexi hasil
pembelajaran
· Guru memberi tugas sebagai perbaikan dan
pengayaan
·
Guru menutup pelajaran
|
10 menit
|
Pertemuan
2
KEGIATAN
|
DESKRIPSI KEGIATAN
|
ALOKASI WAKTU
|
Pendahuluan
|
·
Guru memberi salam dan mengabsen
·
Guru
mengondisikan siswa belajar
·
Guru melakukan apersepsi dengan mengulas materi pelajaran
minggu yang lalu melalui kegiatan bertanya jawab dan demonstrasi.
|
10 menit
|
Kegiatan
inti
|
Mengamati
Mengomunikasikan:
|
70
mnt
|
Penutup
|
· Guru
bersama peserta didik melakukan reflexi hasil pembelajaran
· Guru memberi tugas sebagai perbaikan
dan pengayaan
·
Guru menutup pelajaran
|
10 menit
|
Pertemuan
3
KEGIATAN
|
DESKRIPSI KEGIATAN
|
ALOKASI WAKTU
|
Pendahuluan
|
·
Guru memberi salam dan mengabsen
·
Guru
mengondisikan siswa belajar
·
Guru melakukan apersepsi dengan mengulas materi
pelajaran minggu yang lalu melalui kegiatan bertanya jawab dan demonstrasi.
|
10
menit
|
Kegiatan
inti
|
Mengamati
Mengomunikasikan:
·
Ulangan
harian
|
70 mnt
|
Penutup
|
· Guru
bersama peserta didik melakukan reflexi hasil pembelajaran
· Guru memberi tugas sebagai perbaikan
dan pengayaan
·
Guru menutup pelajaran
|
10 menit
|
rii
I.
Penilaian, Pembelajaran remidi, dan pengayaan
1. Teknik Penilaian
Pert- ke
|
Materi Pembelajaran
|
Teknik Penilaian
|
|
Pengetahuan
|
Keterampilan
|
||
1
|
Pengertian
cerita wayang.
|
Penugasan
|
|
2
|
Dasanama
|
Penugasan
|
|
|
Ulangan
Harian
|
Tes Tulis
|
|
|
Projek/Produk/Portofolio
|
|
|
-
Data Penyebaran Soal
Indikator Pencapai Kompetensi
|
Ph1
|
Ph2
|
Ph
UH
|
PTS
|
PAS
|
||
TL
|
TG
|
TL
|
TG
|
||||
Pertemuan 1
Menganalisis unsur intrinsik cerita wayang.
3.1.1
Menjelaskan unsur intrinsik
didalam cerita wayang
3.1.2
Menyebutkan berbagai tokoh
wayang
|
|
|
|
|
|
|
|
Pertemuan 2
Dasanama
4.1.2
Menyebutkan dasanama dari tokoh pewayangan
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Program remedial dan
pengayaan
a. program remidi
No
|
Ketuntasan Klasikal
|
Bentuk Program Remidial
|
Kegiatan Program Remidial
|
1
|
> 70%
|
Pembelajaran
ulang
|
·
Pembelajaran ulang
dilakukan 2 pertemuan di jam efektif dan 1 pertemuan di luar jam efektif
·
Model pembelajaran yang
dilakukan pertemuan 1 discovery pertemuan 2 inkuiri
|
2
|
45%- 70%
|
Penugasan
Khusus
|
·
Pelatihan Intensif
Memberikan pelatihan sebanyak 2 kali dengan memberikan soal
yang sesuai dengan indikator yang banyak belum tuntas.
·
Pemberian Tugas
Siswa mengerjakan soal latihan yang dberikan guru.
·
Penilaian
Siswa mengikuti penilaian ulang dengan teknik tes tulis
sesuai indikator yang belum tuntas.
|
3
|
10%-<45%
|
Pemanfaatan
Tutor Sebaya
|
·
Materi Tugas
Memberikan Materi tugas yang harus diselesaikan oleh siswa
sesuai indikator yang belum tuntas.
·
Penentuan Tutor Sebaya
Siswa yang mengikuti program memilih tutor sebaya dari
siswa sekelas, siswa lain kelas, atau kakak kelas yang direkomendasikan oleh
guru.
·
Kegiatan Belajar
Siswa belajar bersama tutor sebaya dengan waktu selama 6
hari setelah program ini didampaikan.
·
Penilaian
Siswa mengikuti penilaian ulang dengan teknik tes tulis
sesuai indikator yang belum tuntas.
|
4
|
10%<
|
Bimbingan
Khusus
|
·
Bimbingan perorangan pada
siswa yang remidi dengan soal-soal latihan yang sesuai dengan indikator yang
belum tuntas.
·
Siswa mengikuti penilaian
ulang dengan teknik tes tulis sesuai indikator yang belum tuntas pada waktu 6
hari setelah tugas diberikan
|
b. program pengayaan
Bagi siswa yang
sudah tuntas dilakukan program pengayaan seperti berikut.
(1) Siswa menyelesaikan tugas berupa analisa soal pengayaan
sesuai pada lampiran 1
Kriteria Penilaian
Pengayaan
No
|
Nilai Yang Diperoleh Dalam UH
|
Sekor Maksimum Yang Dapat Ditambahkan
|
Nilai Akhir Maksimum
|
1
|
80-85
|
5-4
|
85-89
|
2
|
86-90
|
4-3
|
90-93
|
3
|
91-95
|
3-2
|
94-97
|
4
|
96-100
|
2-1
|
98-100
|
1. Instrumen Penilaian
-
Instrumen Penilaian
Wacanen
Teks Wayang ing ngisor iki banjur analisis unsur intrinsike
|
Aji Saka
Kacarita ing jaman mbiyèn ana wong sakan Tanah Hindhustan anom
jenengé Aji Saka. Dhèwèké putrané ratu, nanging kepéngin dadi pandhita sing
pinter. Kasenengané mulang kawruh rupa-rupa. Dhèwèké banjur péngin lunga
mencaraké ngèlmu kawruh ing Tanah Jawa.
Banjur anuju sawijining dina Aji Saka sida mangkat menyang
Tanah Jawa, karo abdiné papat sing jenengé Duga, Prayoga, Dora lan Sambada.
Bareng tekan ing Pulo Majethi padha lèrèn. Aji Saka banjur nilar abdiné loro;
Dora lan Sambada ing pulo iku.Déné Aji Saka karo Duga lan Prayoga arep njajah
Tanah Jawa dhisik. Dora lan Sambada diweling ora olèh lunga saka kono.
Saliyané iku abdi loro wau dipasrahi keris pusakané, didhawuhi ngreksa, ora
olèh dielungaké marang sapa-sapa.
Aji Saka banjur tindak karo abdiné loro menyang ing Tanah
Jawa. Njujug ing negara Mendhang Kamolan. Sing jumeneng ratu ing kono ajejuluk Prabu Déwata Cengkar. Sang prabu iku senengané dhahar dagingé wong. Kawulané akèh sing padha wedi banjur padha ngalih menyang
negara liya. Patihé ngaran Kyai Tengger.
Kacarita Aji Saka ana ing Mendhang Kamolan jumeneng guru,
wong-wong padha mlebu dadi siswané. Para siswané padha tresna marang Aji Saka
amerga dhèwèké seneng tetulung.
Nalika semana Aji
Saka mondhok nèng omahé nyai randha Sengkeran dipèk anak karo nyai randha.
Kyai patih karo nyai randha iya wis dadi siswané Aji Saka.
Anuju sawijining dina sang prabu Déwata Cengkar duka banget
ora wong manèh sing bisa didhahar. Aji Saka banjur saguh dicaosaké sang nata
dadi dhaharané.
Sang nyai randha lan patih dadi kagèt banget. Nanging Aji Saka
celathu yèn wong loro iku ora usah kuwatir yèn dhèwèké ora bakal mati. Banjur
Aji Saka diateraké ngadhep prabu Déwata Cengkar.
Prabu Déwata Cengkar ya rumangsa éman lan kersa ngangkat Aji
Saka dadi priyayi, nanging Aji Saka ora gelem. Ana siji panyuwuné, yaiku
nyuwun lemah saiket jembaré. Sing ngukur kudu sang prabu dhéwé.
Sang prabu Déwata Cengkar iya banjur nglilani. Nuli wiwit
ngukur lemah diasta dhéwé. Iketé Aji Saka dijèrèng. Iketé tansah mulur baé,
dadi amba serta dawa. Iya dituti waé déning sang prabu. Nganti notog ing
segara kidul. Bareng wis mèpèd ing pinggir segara, iketé dikebutaké. Déwata
Cengkar katut mlesat kecemplung ing segara. Malih dadi baya putih, ngratoni
saisining segara kidul.
Wong-wong ing Mendhang Kamolan padha bungah. Awit ratuné sing
diwedèni wis sirna. Seka panyuwuné wong akèh. Aji Saka nggantèni jumeneng
ratu ana ing negara Mendhang Kamolan ajejuluk prabu jaka, iya prabu Widayaka.
Déné patihé isih lestari kyai patih Tengger. Si Duga lan si Prayoga
didadèkaké bupati, ngarané tumenggung Duduga lan tumenggung Prayoga.
Sang prabu Jaka, iya sang prabu Widayaka nimbali si Dora lan
si Sambada. Kacarita sang prabu Widayaka, pinuju miyos siniwaka. Diadhep kyai
patih serta para bupati. Sang prabu kèngetan abdiné sing didhawuhi ngreksa
pusaka keris ana ing Pulo Majethi. Ndangu marang Duduga lan Prayoga kepriyé
wartané si Dora lan si Sembada. Prayoga lan Duduga ora bisa mangsuli awit wis
suwé ora krungu apa-apa.
Kacarita si Dora lan si Sambada sing kari ana ing Pulo
Majethi. Wong loro iku wis padha krungu pawarta manawa gustiné wis jumeneng
ratu ana ring Mendhung Kamolan. Si Dora ngajak sowan nanging si Sambada ora
gelem awit wedi nerak wewaleré gustiné, ora pareng lunga-lunga seka pulo
Majethi, yèn ora tinimbalan.
Nanging si Dora nékad arep sowan dhéwé. Si Sambada ditilapaké.
Banjur mangkat ijèn waé. Ana ing dalan si Dora kapethuk karo tumenggung
Duduga lan Prayoga. Utusan loro mau banjur diajak bali déning si Dora. Awit
si Sambada dijak ora gelem. Wong telu banjur sowan ing ngarsané sang prabu.
Sang Prabu ndangu si Sembada ana ing ngendi lan diwangsuli yèn
dhèwèké ora gelem diajak. Mireng aturé si Dora, sang prabu duka banget, lali
dhawuhé dhéwé mbiyèn. Banjur Dora, didhawuhi bali menyang pulo Majethi lan
nimbali si Sambada. Yèn meksa ora gelem didhawuhi dirampungi lan kerisé
dibalèkaké.
Dora sanalika mangkat. Ing pulo Majethi ketemu karo Sembada.
Kandha yèn mentas sowan gustiné. Saiki diutus nimbali si Sambada. Pusaka
keris didhawuhi nggawa. Nanging si Sambada ora ngandel marang kandhané si
Dora. Banjur padha padu ramé. Suwé-suwé padha kekerangan, dedreg ora ana sing
kalah, awit padha digdayané. Wasana banjur padha nganggo gaman keris padha
genti nyuduk. Wekasan perangé sampyuh. Si Dora lan si Sambada padha mati
kabèh.
Sang Prabu ngarep-arep tekané si Dora. Wis sawetara suwéné
teka durung sowan-sowan mangka didhawuhi énggal bali. Sang prabu nimbali
tumenggung Duduga lan Prayoga. Didhawuhi nusul si Dora menyang pulo Majethi.
Sanalika banjur mangkat.
Bareng Duduga lan Prayoga wis teka ing pulo mau, kagèt banget
déné si Dora lan si Sembada ketemu wis padha mati kabèh. Tilasé mentas padha
kekerangan padha tatu kena ing gaman. Pusaka keris sing dadi rereksan
gumléthak ana ing sandhingé. Pusaka banjur dijupuk arep diaturaké marang
gustiné.
Duduga lan Prayoga banjur bali sowan ing ngarsané gustiné lan
mratélaké kahanané. Sang Prabu Widayaka kagèt banget mireng pawarané, awit
pancèn kaluputané dhéwé wis kesupèn pawndhawuhé. Banjur sang prabu nganggit
aksara Jawa nglegena kanggo mèngeti abdiné loro iku.
|
Kunci Jawaban:
·
Paraga
·
Pamragan
·
Padunungan
·
Pamawas
·
Lelewaning Basa
·
Irah-irahan
·
Underan
·
Alur
·
Ancas
-
Rubrik Penilaian
Pengetahuan
No Soal
|
Deskripsi
|
Skor
|
Skor Maksimal
|
1.
|
Mengananlisis unsur intrinsik wayang sesuai
dengan isi cerita
|
3
|
3
|
|
Mengananlisis unsur intrinsik
wayang kurang sesuai dengan isi cerita
|
2
|
|
|
Mengananlisis unsur intrinsik
wayang tidak sesuai dengan isi cerita
|
1
|
-
Rubrik Penilaian
Keterampilan
No Soal
|
Deskripsi
|
Skor
|
Skor Maksimal
|
1.
|
Membaca indah teks pewayangan sesuai dengan kaidah.
|
3
|
3
|
|
Membaca indah teks pewayangan kurang sesuai dengan kaidah.
|
2
|
|
|
Membaca indah teks pewayangan tidak sesuai dengan kaidah.
|
1
|
Kepala
Sekolah
Hj. RA ROOSDIANTINI, S.Pd., M.P.d.
NIP 19621008 198412 2 005
|
Guru Kelas
NAHDIYAH, S.Pd.
|
0 komentar:
Posting Komentar